04.12.2020

Коледните пости безспорно са онзи период в годината, когато се обръщаме към себе си, за да започнем годината „на чисто” с посрещането на Рождество Христово. Освобождаваме се не само духовно от всички лоши мисли и емоции, но и физически от вредните натрупвания в организма. В желанието си да бъдем стриктни обаче често изправяме тялото си пред далеч по-сериозни здравни предизвикателства от диетата без месо.  

Така нареченият Рождествен пост не е най-строгият в годината, но ако не внимаваме с пречистването, рискуваме да изгубим ценни хранителни вещества, витамини, минерали и микроелементи. Специалистите са категорични, че строгото въздържание от протеинова храна е само за хората в добро физическо и психично здраве. Всеки, който има каквото и да е придружаващо заболяване, възстановява се след операция или страда от дефицити, трябва да подходи внимателно към въглехидратната диета. Постите са абсолютно забранени за подрастващите и бременните, а на останалите рискови групи се препоръчва да допълват менюто си с ценни хранителни вещества и незаменими аминокиселини или да пропуснат постенето. 


Тайната на витамините.

Животинските протеини, от които се отказваме по време на пост, са богати на витамини от група В. Те са полезни за разграждане на въглехидратите до глюкоза, влияят на състоянието на стомаха и чревния тракт. Фундаментални са за нервната система, а също така за синтеза на ДНК и метаболизма на всички тъкани и клетки в тялото. 
С други думи, спомагат за превръщането на хранителните вещества в енергия.  Без тях паметта отслабва, появява се главоболие, а храносмилателната система изпада в своеобразен шок, защото не може да се справи с въглехидратната храна. Остър дефицит на В12 пък може да провокира сериозна анемия. Затова по време на постите наблягайте на зърнените и бобови храни, суровите ядки, зеленолистните зеленчуци и кореноплодните. Може да разчитате и на хранителните добавки В-комплекс в аптеките и дрогериите.   
Постите ни лишават от още два важни витамина – Витамин D и Витамин C. Но докато единият е лесен за набавяне със солидна доза цитруси, другият се съдържа в ограничен брой храни, до една забранени по време на пост – червеното месо, черният дроб и яйчният желтък. 
Известният като „слънчев” Витамин D абсорбира калция, необходим за формирането и поддържането на здрави кости и зъби. Друга важна роля на Витамин D е, че поддържа имунната и нервната системи в добро здраве, участва в метаболизма на калия и фосфора и е добра превенция срещу автоимунни заболявания. Една от малкото възможности да си го набавим в условия на дефицит са хранителните добавки в аптечната мрежа.


В желязото е силата. 

Без месо, яйца и мляко организмът трудно си набавя нужните количества желязо. Хората на средна възраст се нуждаят от минимум десет милиграма на ден, но за децата, бременните и спортистите дозата е по-висока. 

Желязото е много важна съставна част на хемоглобина и миоглобина. Първият белтък е основен доставчик на кислород в кръвта, а вторият е отговорен за натрупването на този кислород в клетките. Ето защо хората с недостиг на желязо се уморяват по-бързо и нямат енергия. Желязото участва също така в синтеза на колагена и от него на практика зависи състоянието на кожата, косата и ноктите, костната тъкан, сухожилията и мускулните връзки. Осигурява нормалното функциониране на главния мозък и влияе положително на имунната система. 

За да не страдате от дефицит на желязо по време на празничния пост, включвайте в менюто си стафиди и сушени плодове, сливи, броколи, спанак и зеле. Но задължително в комбинация с Витамин С. Без него организмът е неспособен да усвои количеството желязо, от което се нуждае.     


Рибата спасява организма

Малко хора знаят, че морските дарове не са забранени по време на Коледния пост. Риба, миди, скариди, калмари, октоподи, раци, рапани и прочие са ценни храни, които буквално спасяват организма от недостига на ценни микроелементи. При това са позволени в повечето дни от постите преди Рождество Христово. 

Рибата и сродните й храни са незаменим доставчик на Омега-3 мастни киселини, а освен това са добри антиоксиданти. Доказано е също, че рибата понижава кръвното налягане и нивото на холестерол и триглицериди в кръвта. Изключително важна е за нормалното функциониране на мозъка и ни пази от депресии. Достатъчните количества Омега-3 подобряват настроението, което е повече от необходимо по  време на Коледните и Новогодишни празници.

На каквато и храна да се спрем по време на пост, тя трябва да е разнообразна, категорични са специалистите. 

Строгото въздържание не е мода, нито средство за отслабване, затова не бива да злоупотребяваме. Ако все пак сте решили да посрещнете пречистени Рождеството, направете го здравословно и безопасно.


Кaк дa пocтитe?

  1. Кoмпeнcирaйтe липcaтa нa живoтинcки бeлтъчини c мнoгo бoбoви култури; кoмбинирaйтe ги cъc зърнeни хрaни.
  2. Нaбaвяйтe cи дocтaтъчнo жeлязo чрeз приeм нa хрaни, cъдържaщи витaмин C, зaщoтo тoзи витaмин пoдoбрявa уcвoявaнeтo нa жeлязoтo - грaх, кaрфиoл, зeлe, чушки, лук, киceлeц, кoпривa, цвeклo, цитруcoви плoдoвe, ябълки и други.
  3. Кoнcумирaйтe хрaни, oт кoитo дa cи нaбaвитe кaлций - пълнoзърнecт хляб, кoпривa, cпaнaк, ядки, cушeни плoдoвe и бoбoви хрaни.
  4. Упoтрeбявaйтe пълнoзърнecти зърнeни хрaни. Тe щe ви дaдaт мнoгo минeрaли и витaмини oт групa В.
  5. Пийтe дocтaтъчнo кoличecтвo вoдa (пoнe пo 1,5-2 л нa дeн). Пoлeзнo e дa ce пиe и чaй.
  6. Кoнуcмирaйтe рaзнooбрaзнa хрaнa, зa дa мoжeтe дa дocтaвитe нa oргaнизмa cи вcички нeoбхoдими му вeщecтвa, минeрaли, coли, витaмини и т.н.