07.01.2021

Грипът тази година щял да закъснее, а някои специалисти очакват дори да ни подмине. По данни на Националния център по заразни и паразитни болести заболеваемостта в страната е ниска за сезона и се повлиява положително от мерките срещу Covid-19. Вирусите обаче са многобройни, освен това са доста упорити и рано или късно ще ни атакуват. Зимата тепърва предстои, казват епидемиолозите, затова е полезно да си припомним най-ефективните начини за защита срещу грип.

 

МИСЛЕТЕ ЗА ИМУНИТЕТА

Здравата и силна имунна система е най-сигурната бариера пред нашествениците от вида A/Guangdong-Maonan, А/Hawaii и А/Brisbane(H1N1), A/Hong Kong и А/Kansas(H3N2), B/Washington и B/Phuket/(H1N1). Укрепването на организма обаче е тежка и продължителна задача, за която трябва да мислите през цялата година, а не чак, когато грипът ви застигне.

  • Стресът е ваш враг

За да можете ефективно да се борите с болестите и заразите, първо трябва да се преборите със стреса в ежедневието. Всичко онова, което ви претоварва, нервира или изтощава, намалява също и защитните сили на организма. Затова ви съветваме да намалите темпото и да спрете да бързате. Осигурете си спокойствие, като започвате задачите си или излизате от вкъщи 5-10 мин. по-рано. Не поемайте повече ангажименти от тези, които можете да изпълните, и заявете това, както на шефа в работата, така и на семейството у дома. Не на последно място се научете да гледате на критиките градивно, без да ги приемате за лична обида – така няма да се терзаете и да се ядосвате излишно.   

  • Креватът е ваш приятел

Можете много да си помогнете също, ако си осигурите достатъчно време за сън. Всеизвестен факт е, че организмът има уникалното свойство да регенерира, докато сме в покой през нощта. За целта обаче задължително трябва да си легнем преди полунощ и да прекараме средно около 7-8 часа в сън. Тоест, ако часовникът ни буди всяка сутрин в 7:00, най-късният възможен час за лягане би трябвало да е 23:00 вечерта. В противен случай тялото не успява „да презареди батерията си“ ефективно, не кумулира достатъчно енергия, необходима за деня, и трупа умора, която рано или късно разболява.  

  • Движението е здраве

За да увеличите „батерията“ на организма, задължително включете спорт в дневната си програма. Не е необходимо да прекарвате часове във фитнес салона или да си търсите личен инструктор, макар че е за предпочитане. Достатъчно е да отделяте всеки ден по 20-30 мин. за гимнастика или активна разходка (навън или у дома), които „да раздвижват кръвта“, както казват професионалистите. По този начин поддържате мускулите в добра форма, а мозъкът не страда от недостиг на кислород. Резултатът е повече тонус за целия организъм и гарантирано по-добър сън.

  • Добра храна и чист въздух

Не на последно място мислете за храната, която приемате, и въздуха, който дишате. Въведете балансирана диета с по-малки порции, но по-богата хранителна стойност. Изключете захарта и мазните храни, наблягайте на сезонните плодове и зеленчуци. Освен това не забравяйте да провертрявате дори през зимата. Въздухът в помещенията редовно трябва да се сменя, което лесно се постига с широко отворени прозорци за по 10-15 мин. два пъти на ден. По този начин ще осигурите не само комфорт на тялото си, но и достатъчно енергия на организма да се погрижи за собственото си укрепване.  

 

ЕЖЕДНЕВНАТА ПРЕВЕНЦИЯ ПОМАГА

Ако всеки ден мислите за организма си поне толкова, колкото за сутрешното кафе или обедната почивка, няма шанс да се разболеете. Ежедневната превенция не отнема време и усилия, но е изключително полезна, защото е базирана на постоянните ни навици, като миене на зъби, къпане, преобличане и прочие. Освен това не е сложна за изпълнение, защото включва всички общопознати мерки за предпазване от заболявания в условия на епидемия:

  • Хигиена на ръцете – измивайте се старателно със сапун след всяко прибиране у дома; навън ползвайте дезинфектант или мокри кърпички на алкохолна основа, които доказано убиват микробите
  • Хигиена на лицето – не пипайте устата, носа и очите си с мръсни ръце, защото микробите лесно проникват през лигавиците
  • Хигиена при кихане – покривайте устата и носа си с кърпичка, когато кихате, а след това задължително я изхвърлете в кошчето; ако нямате кърпичка под ръка, ползвайте сгъвката на лакътя си
  • Ограничаване на контактите – избягвайте да се срещате с болни хора, а ако около вас все пак има такива, стойте на разстояние; при нужда слагайте и предпазна маска
  • Отговорност към другите – останете си у дома още при първите грипоподобни симптоми, дори да са само отпадналост, хрема или леко главоболие. Задължително носете маска, за да не предавате заразата на хората около вас!
  • Ваксинация – макар и само препоръчителна, тя е най-добрият метод за предпазване, при това не само на вас, но и на околните. Поставянето на противогрипна ваксина е задължително за хората с хронични заболявания, възрастните, учителите, медицинските лица и всички, които ежедневно работят с хора. Дори да не ви предпази 100% от вирусите, гарантирано ще осигури по-леко протичане на болестта, без възможните усложнения.

 

ГОТОВИ ЗА СИМПТОМИТЕ

Една от най-важните предпоставки за справяне с всяка болест е правилното разпознаване на първите признаци. В ежедневието си няма как да осигурим стерилна среда за себе си и близките си, но ако не бъркаме симптомите на настинка и грип, например, имаме всички шансове да преборим вируса още преди да е превзел организма.  

  • Въоръжете се с термометър
  • Запасете се с носни кърпички
  • Заредете домашната аптечка с достатъчно витамини и анти-грипни препарати
  • Атакувайте с „Пилешка супа за душата“, но не сборника с разкази от Джак Канфийлд и Марк Хансен, а с личния ви списък с най-добрите рецепти за месни или зеленчукови супи ????

Разбира се, не забравяйте топлото одеало и горещата чаша чай с мед. Усетите ли дори минимално неразположение, изключете всички аларми, сложете си пижамата и останете поне 24 часа само в компанията на самите себе си и кревата. По този начин гарантирано ще си спестите всички неприятни последствия от боледуването, което освен че ще ви повали за поне седмица, но протича и с доста неприятни симптоми:

  • Втрисане и висока температура – над 38.5°С
  • Силно главоболие, отпадналост и болки в мускулите
  • Запушване на носа
  • Болки в гърлото, кашлица
  • Изпотяване

 

НЕ ПОСЯГАЙТЕ КЪМ АНТИБИОТИЦИТЕ

Ноторно известен факт е, че антибиотиците не лекуват грипните инфекции. Те са създадени, за да убиват бактерии, но са безсилни срещу вирусите. Освен това всеки път, когато се пият без необходимост, „издават“ свойствата си на болестотворните микроорганизми и така им помагат да изградят резистентност срещу убийците си.

Добре е да знаете също, че със или без допълнителен прием на медикаменти симптомите на грипа ще отшумят от само себе си в рамките на седмица. Витамините и противогрипните препарати не намаляват времето в болнични, но облекчават общото неразположение. Към сериозно лечение трябва да се пристъпва единствено при усложнения, като пневмония, бронхит или активирана бактериална инфекция. Това са състояния с ясно проявена симптоматика, при които задължително трябва да се обърнете към лекар.

 

КОЙ ТРЯБВА ДА СЕ ПАЗИ?

Контингентът с най-висок риск от заразяване и развиване на усложнения след грип са новородените бебета и децата до 2-годишна възраст, при които имунитетът тепърва се изгражда, както и възрастните хора над 65 години, при които имунитетът естествено отслабва с напредване на възрастта.

Следват хората с хронични заболявания, като бронхиална астма, захарен диабет, сърдечна недостатъчност, ХИВ и прочие. Развитието на грипна инфекция при тях може да доведе до усложнение на тяхното придружаващо заболяване, независимо колко добре е контролирано.

3астрашени са също бременните, особено през втория и третия семестър на бременността, както и наскоро родилите жени.